Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dobyvační Francouzi, objevitelé z Portugalska a krvežízniví Turci jsou náplní druhého dílu průvodce národy AoE3. Opět se dozvíte, jaké strategie je vhodné uplatňovat a vše si budete moci prohlédnout na přiložených záznamech.

V prvním dílu průvodce jsem se úmyslně nezmínil o jednom z podstatných prvků, které dělají Age of Empires 3 úžasnou hrou. Více než kdy předtím se ke slovu dostávají týmové hry ve čtyřech nebo ještě více lidech. První dojem opět klame, a kdo by si myslel, že jde stále o to samé jenom s o hodně větší řežbou na konci, rychle by mohl hledat volný slot pro další zápas.

V případě, že spatříte soupeřův nápor, který váš spoluhráč v žádném případě nemůže ustát, neváhejte ani vteřinu a zašlete mu vše, co máte k dispozici. Nikdy nevíte, co se může stát, a kdy se k dobyvateli přidá i jeho parťák. Dokonce za předpokladu, že by byl útok rozdělen na dvě vlny, v lehce posunutých časových intervalech či na odlišných částech mapy, stále se vyplatí vyrazit s přesilou proti menší skupince. Dostatečně jí oslabit a poté spěchat bránit svoje město. V předstihnu minimalizuje největší škody jízda, která bude útočit ze zálohy a zničí dělostřelectvo. Nezapomínejte, že v městském centru se dá za drobný obnos naverbovat skupina dobrovolníků, jenž nebude rozhodující silou, ale nastřádá drahocenné vteřinky.

S rozmyslem musíte postupovat i při výběru národností. Přestože se dá dosáhnout vítězství i bez nutnosti složitě kombinovat schopnosti civilizací, některé k tomu přímo vybízejí. Třeba Holanďané se svojí ekonomikou stojící na zlatě. V počátečních fázích hry jsou velice zranitelní a vaším úkolem je udržet parťáka při životě do doby, než jeho banky začnou generovat drahocenný kov. Portugalci, které si probereme podrobněji níže, se obdobně neobejdou v druhé době bez pomoci při souboji pěších jednotek. Mají ale zato perfektní způsob, jak ovládnout moře. Na závěr nezbývá než si pamatovat – skončí-li váš kolega, dříve nebo později ho budete do propadliště dějin následovat. Jak by asi měla týmová hra vypadat, ukazuje tento půlhodinový záznam, kde se střetla francouzská vojska podporována Německem proti sjednocené armádě Osmánské říše a Francie.


Turci

Speciální jednotky
Houfnice – Jedna z nepostradatelných složek vaší armády, která se občas hezky prodraží. Svým účinkem proti pěchotě ale počáteční investici bohatou měrou vrací.

Janičár – Jestliže jste se pustili do stavby kasáren, je soupeři naprosto jasné, že se pustíte právě do jejich výroby. Žádné další jednotky v této budově nenaleznete a janičáři zastávají funkci mušketýrů, což znamená, že si rádi smlsnou na jízdě.

Spahi – Turečtí nájemní žoldáci nejsou natolik silní jako nepřekonatelní Černí jezdci, ale i bez toho se stanou sázkou na jistotu.

Galéra – Oproti běžným karavelám se liší menším počtem hitpointů, ale zato větší rychlostí a odolností. Na každý pád stejně nemáte na výběr, kterou z lodí zvolit.

Velká bombarda – Vskutku ohromné dělo, kterého si kvůli jeho dostupnosti až ve čtvrté době příliš neužijete. Jeho síla sice odpovídá zhruba třem falkonetům, ale dobíjecí cyklus je stejný jako u hmoždíře. I ten se vyplatí stavět než se zdržovat s dodávkami z domovského města.

Jízdní lučištník – Ačkoli by se mohlo zdát, že bude vhodný především proti pěchotě, opak je pravdou. Hodí se na boj proti ostatní kavalérii a zastává podobnou funkci jako dragoun.

Národnostní bonusy
Jednou z nejdůležitějších výhod Turků je automatické generování vesničanů v každé radnici. Díky tomu se nemusí zdržovat s nastřádáváním jídla na další vesničany a rovnou postupovat do druhé doby (pro jiné národy v extrémně rychlém čase). Ačkoli se jejich výroba nedá zastavit, rozhodně to není na škodu. I v pozdějších fázích hry se každý vesničan počítá, proto nezbývá se věnovat jejich vylepšováním v mešitě a hlídat si dostatečný počet domečků.

Už v koloniálním věku budete těžit z většího využití střelného prachu. Ostatní civilizace si budou muset ještě dlouho počkat na jednotky schopné velmi účinného boje proti pěchotě. Na druhou stranu si budete muset zvyknout na nepřítomnost ostatních běžně dostupných jednotek.

Průběh hry
Jednou z nejjednodušších a zároveň i nejúčinnějších strategií u Turků je využít kombinaci janičářů a houfnic k rychlému vyřízení soupeře v druhé době. Po sebrání beden se zásobami se pusťte do sběru jídla. Za předpokladu, že byste měli dostatek dřeva, postavte tržiště a pošlete natěžit několik vesničanů padesát jednotek zlata. Ty jsou potřebné k vylepšení získávání jídla z divoké zvěře. První zásobovací loď doveze tři další pracanty. Na konci druhé minuty byste měli být schopni postupu do koloniálního věku skrze politika, který vám přinese 500 jednotek dřeva. Těžbu od této chvíle přesuňte především na zlato. Na divoké zvěři by ale stále měli hodovat zhruba čtyři vesničané a každý nově vytvořený by měl směřovat k nalezištím drahého kovu.

Druhou dobu začněte stavbou kasáren neprodleně následovaných slévárnou. Pět vyrobených janičárů a dalších pět objednaných z domovského města by mělo okamžitě začít ztrpčovat soupeři život. Budoucí zásilka bude tentokrát obsahovat zlato nutné pro masovou produkci houfnic. Ty by vám měly zaručit relativně snadnou cestu skrze zástupy nepřítelovy pěchoty. Případné nepříjemnosti v podobě jízdy by měli zažehnat janičáři. Vždy si musíte dávat pozor, abyste útočili na správný druh jednotky, ke kterému má právě ta vaše nemalé bonusy. V případě většího odporu se pusťte do stavby granátníků, jež si snadno poradí (nejen) s demolicí budov již v druhé době.


Pokud by se hra přece jenom protáhla, začínají pro Turky těžké časy. Ostatní civilizace už jsou na stejné ekonomické i vojenské úrovni. Musíte tedy provést nezbytné kroky, abyste v klidu přežili přestup do třetí doby. Nejdůležitější je stavba mešity, která vám pomůže s prohlubujícím se problémem s nedostatkem pracantů. Během desáté minuty byste měli mít něco okolo dvaceti vesničanů a abyste mohli pokračovat ve výrobě i za hranici pětadvaceti, což je předem nastavený limit, musíte vylepšit na čtvrť galatské věže. Obdobně to proveďte i u setí prosa, které zrychlí produkci pracantů. Nezapomínejte, že radnic můžete postavit hned několik a tím přidat na tempu výroby.

Ve třetí době se připravte na nápor nájemných žoldáků a stále trénujte účinnou kombinaci houfnic a janičárů. Turci se na rozdíl od ostatních národů nemusí věnovat stavbě kanónů. Dobrou náhradou jsou granátníci. V případě, že byste narazili na soupeřův falkonet, bez problému si s ním poradí skupinka pěti houfnic.

Přiložený záznam hry (2 MB) ukazuje souboj v současnosti dvou nejlepších českých hráčů na mapě Amazonie. BJ a Drátek si vybrali stejný národ a předvádějí, jak by měla hra za Turky vypadat. Ačkoli se jedná o mapu vodní, Drátkovi se nepodařilo uhlídat si vlastní ostrov (ani to skoro nešlo) a BJ měl volnou cestu k infiltrování soupeře, tudíž se dočkáte i ukázkových soubojů na souši.


Francouzi

Speciální jednotky
Kyrysník – Nejlepší francouzská jednotka, kterou doporučuji používat v kombinaci s dragouny. V podstatě se jedná o vylepšeného husara s daleko větším útokem a životy. To znamená, že se hodí především na boj proti pěchotě. Navíc pokud se nachází v jeho okolí více jednotek, podobně jako hydra z Age of Mythology je zasáhne všechny.

Coureur des Bois – O dvacet jednotek jídla dražší vesničané, kteří ale svým tempem sběru surovin ty obyčejné hravě předčí. V případě nouze se je nemusíte bát nasadit vedle skutečných vojenských jednotek. Dokonce se při vzdálenější těžbě surovin ubrání i třem hulánům nebo dvojici husarů. Není tedy potřeba je za každou cenu posílat do radnice. Jedinou vadou na kráse je, že soupeř už ví, kde se vaši pracanti nachází a nebude dlouho trvat, než tam vyšle početnější skupinu.

Národnostní bonusy
Francouzi jsou nejlepším národem co se týče přátelení se s původním obyvatelstvem. Nejen, že v domovském městě naleznete spoustu karet s indiánskými bonusy, ale i na začátku hry budete mít o průzkumníka navíc. Jejich osady a vojáci z nich proudící jsou také základním kamenem některých strategií.

Průběh hry
Ačkoli jsem k Francouzům v úvodu přidal přízvisko dobyvační, lépe by se k nim hodilo označení univerzální. Nejenže si poradí s každou špínou, co se povaluje ve všech koutech Nového světa, ale především spousta taktik jim dává možnost vypořádat se s každým soupeřem úplně jinak. Ten navíc nebude mít nejmenší tušení, co ho v nejbližší době čeká. Může to být rychlý útok (rush), nájemní žoldáci, indiáni nebo kombinace klasických jednotek. A právě o poslední variantě bude řeč.

Výroba vesničanů půjde zpočátku trochu ztuha, a proto není od věci přiobjednat trojici posil z domovského města. Jídlo se stane vaší hlavní prioritou a teprve při přestupu do druhé doby se vrhněte na těžbu zlata, kam by měla směřovat skoro polovina pracantů. 500 jednotek dřeva na nejnutnější stavby by vám měl přinést vybraný politik, proto můžete cestu do lesa ještě odložit. Druhá zásobovací loď by měla dovézt týmový bonus na zpřístupnění ostrostřelců již v koloniálním věku.


Hned po přestupu bude každý nově vytvořený vesničan směřovat ke zdrojům jídla. Rovněž se připravte na rychlé přesuny velkého množství pracantů na suroviny, které právě potřebujete. Nejčastěji se bude jednat o dřevo, které je nutné ke stavbě kasáren a stájí. Nyní se už ale nacházíte na rozcestí a rozhodujete se, jaké jednotky trénovat. Vše záleží na soupeřově civilizaci. Na Turky vyzrajete s kombinací několika husarů doplněných o ostrostřelce. V případě Němců je nejlépe se zpočátku připravit na nápor jízdy, ať už se jedná o hulány nebo ve třetí době o černé jezdce, což pro vás znamená vyrobit několik mušketýrů. A třeba na Holanďany ihned objednejte z domovského města kartu se třemi husary a začněte se starat o jeho vesničany, kteří jsou prozatím naprosto bezmocní. Pozor si budete muset dávat na věže a později poslanou skupinu kopiníků.

Vaše další zásobovací lodě by měly přednostně přivézt čtveřici vesničanů nebo několik střelců z kuše, pokud jste stále nezačali s masovější těžbou dřeva. Ve třetí době přijdou na řadu kyrysníci a dragouni nebo kombinace kopiníků a ostrostřelců. Každopádně je důležité mít na zničení soupeřova opevnění několik falkonetů. Existuje také alternativa, se kterou zčásti vynecháte výrobu běžně dostupných jednotek a objednáte si z domovského města skupinku nájemných žoldáků.

Jak by celá naposledy zmíněná varianta s podporou z domovského města měla vypadat, ukazuje tento záznam. Ačkoli by se mohlo zdát, že během přestupu do třetí doby to má BJ spočítané, opak je pravdou. Naprosto se v koloniálním věku nezdržoval stavbou kasáren či stájí a v podstatě pouze s nájemnými žoldáky a skvělou ekonomikou naprosto zdeptal soupeře, který trénoval jednoho mušketýra za druhým.


Portugalci

Speciální jednotky
Cazador – Obdoba ostrostřelce s menším zdravím, ale zato s o to větším útokem. Ve třetí době se bude hodit především na kosení nepřátelské pěchoty.

Varhanové dělo – Základní prvek celé portugalské pozemní strategie. Nepřítomnost falkonetů se dá s tímto kouskem snadno překousnout a vy budete s libostí sledovat, jak padá několik jednotek k zemi naráz.

Národnostní bonusy
S každým postupem do další doby zdarma obdržíte vůz s radnicí. To pro vás znamená, že se produkce vesničanů prakticky zdvojnásobí, získáte vztyčný bod, ale i další místo, které je třeba bránit.

Váš hrdina má navíc pod kabátem schovaný dalekohled, který můžete jednou za čas využít k nahlédnutí do soupeřovy základny. Stejně tak se schopnost hodí i k rychlejšímu nalézání potřebných surovin.

Průběh hry
Portugalci se řadí k jedněm z nejslabších národů v celé hře. Rozhodně neoslní silou své armády v druhé době, výhodností nájemných žoldáků a stejně tak nečekejte, že by vaše bonusy z domovského města byly nějak světoborné. Jediná možnost, jak uspět, spočívá v rychlém postupu do věku pevností a vytvoření silného vojska, aby se vyrovnalo i s přílivem nepřátelských žoldáků.

Celá hra se by se měla odvíjet ve velice rychlém tempu a v první době nedělejte nic jiného než lovení divoké zvěřře a posílaní si beden s jídlem z domovského města. Pečlivě využívejte svého dobrodruha a vybírejte vhodné místo pro umístění druhé radnice. Ta by se měla nacházet nedaleko té původní, kvůli snadnější obraně, ale zato v dostatečné vzdálenosti, abyste měli přístup k novým zdrojům surovin. To pro vás znamená především zlato, nutné pro relativně drahou výrobu ve třetí době. Pro přestup dál je jasnou volbou politik, který dodá 500 jednotek jídla.


V koloniálním věku se příliš nezdržujte a postavte pouze potřebná kasárna. Z domovského města si nechte kromě beden se zásobami dovézt i střelce z kuše nutné pro obranu. Začněte trénovat mušketýry, kteří se stanou později velice důležitou součástí vaší armády. Za žádných okolností se nezabývejte stavěním indiánských obchodních stanic, které by byly pouze přítěží. Stále byste měli mít na mysli, že budete potřebovat 1200 jednotek jídla a 1000 zlata pro další postup. Výběr politika dost záleží na konkrétní situaci a někdy není od věci obětovat sedm cazadorů výměnou za daleko rychlejší postup do věku pevností.

Konečně začíná vaše chvíle a máte přístup k technologiím, které by vám měly přinést rozhodující výhodu. Mluvím o kombinaci varhanového děla, mušketýrů a cazadorů. Pokud budete tyto jednotky vhodně používat, i zkušenější hráči budou mít velké problémy dostat se až k vaší osadě. Velkou neznámou pak zůstává, která z dodávek ve třetí době by měla být ta první. Rozhodnutí, jestli zvolit pevnost nebo trojici varhanových děl, závisí hlavně na množství dostupných surovin. Postavit schopnou armádu a udržet rozumný počet vesničanů se dosti prodraží. I na tuto strategii se můžete podívat v přiloženém záznamu.

Na závěr ještě prozradím, v čem spočívá převaha Portugalců na moři. Kupodivu se nejedná o nějakou speciální jednotku nebo silnější útok či obranu u těch stávajících (pokud se samozřejmě nezapočítají dostupná vylepšení). Celá finta tkví v radnicích, které získáváte při přestupu do další doby, a jejich umisťování v těsné blízkosti přístavů. Získáte nemalou ochranu celého okolí a budete moci produkovat velké množství lodí a ohrožovat ostatní bez možnosti ztráty vlastního zázemí. Soupeř bude muset postoupit až do čtvrté doby, aby získal přístup k lodím, které vaší radnici zlikvidují hezky z dálky.

Zbývající národy (Rusové, Španělé, Nizozemci) probereme ve 3. dílu průvodce za 2 týdny.